Τουρισμός και Τοπικές Οικονομίες

Του Χρήστου Πάλλη*
Ο Τουρισμός αποτελεί τον σημαντικότερο τομέα της Ελληνικής Οικονομίας. Ειδικά κατά την διάρκεια της μεγάλης κρίσης που διέρχεται η χώρα μας, αποτελεί σταθερό σημείο αναφοράς για αρκετές περιοχές της χώρας μας.
Με συνεισφορά στο ΑΕΠ να ξεπερνά το 7,6 (9,3% το 2026) και συνολικά 18,5% (22,4% το 2026).
Με συμβολή στην απασχόληση άμεσα 11,3% ή 410χιλ. θέσεις (14% ή 530χιλ. θέσεις το 2026) και συνολικά 23,1% ή 830χιλ. θέσεις εργασίας (28% ή 1.095χιλ. το 2026).
Με συμβολή στις επενδύσεις 2,7 δις ή 16,5% επί του συνόλου 917,2% το 2026).
Ο τουρισμός καλείται συνεχώς να προσαρμοστεί σε νέες προκλήσεις που προκύπτουν είτε από εσωτερικούς παράγοντες (οικονομική σταθερότητα, ανασφάλεια, οικονομική κρίση, είτε από εξωτερικούς παράγοντες όπως κοινωνικοπολιτικές αναταραχές σε ανταγωνίστριες χώρες, μειωμένο εισόδημα.
Η ανάδειξη των Τοπικών Οικονομιών περνάει μέσα από την Βιώσιμη Τοπική Ανάπτυξη.
Το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο Ελληνικός Τουρισμός και επηρεάζει άμεσα τις Τοπικές Οικονομίες είναι η εποχικότητα.
Στρατηγικός στόχος του Τουρισμού για την ανάπτυξη των Τοπικών Οικονομιών είναι η μείωση της εποχικότητας και η αύξηση της τουριστικής περιόδου.

Α) Οι Δράσεις που πρέπει να υποστηρίζουμε για να φθάσουμε στο στόχο μας είναι :
1) Έργα Υποδομής τόσο στον Δημόσιο Τομέα όσο και στον Ιδιωτικό Τομέα, δηλαδή η κατασκευή Βιολογικών Καθαρισμών, Λιμένων, Μαρίνων, Οδικών Δικτύων (Δημοτικά Έργα). Ανακατασκευή υπαρχόντων καταλυμάτων με αναβάθμισή τους π.χ. (από 2 αστέρων σε 3 ή 4 αστέρων) κατασκευή νέων τουριστικών καταλυμάτων, ίδρυση τουριστικών επιχειρήσεων (τουριστικά γραφεία, εταιρείες ενοικιάσεως αυτοκινήτων, σκαφών)
2) Προσβασιμότητα
Η ανάπτυξη ενός τουριστικού προορισμού οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην προσβασιμότητά του τόσο από τις θαλάσσιες μεταφορές όσο και από τις οδικές και αεροπορικές μεταφορές.
Στην περιοχή του Πόρου – Τροιζηνίας Μεθάνων υπάρχει μεγάλο πρόβλημα στις μεταφορές τόσο στις θαλάσσιες όσο και στις οδικές μετά δε την μεταφορά του αεροδρομίου από το Ελληνικό στο Ελ. Βενιζέλος το πρόβλημα διογκώθηκε και σαν συνέπεια είχε την εξαφάνιση των ξένων τουριστικών γραφείων από την περιοχή αλλά και από ολόκληρο τον Αργοσαρωνικό.
3) Διαφοροποίηση του προτύπου ανάπτυξης που συνδέεται με τον οργανωμένο μαζικό τουρισμό και την μικρή τουριστική περίοδο.
Δημιουργία νέου προτύπου ανάπτυξης που θα στηρίζεται στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού.
Δηλαδή στον θεματικό τουρισμό (Υγείας, Θαλάσσιο, Συνεδριακό, Περιπατητικός, Θρησκευτικό, Ιστορικό, Αγροτοτουρισμό τρίτης ηλικίας, Γαστρονομικός αθλητικός)
4) Προβολή Τουριστικού Προορισμού
Απαιτείται σχέδιο τοπικής τουριστικής προβολής που θα περιλαμβάνει δράσεις όπως συμμετοχές σε Διεθνείς Εκθέσεις, προβολή μέσω social media, στόχευση σε νέες αγορές, συνεργίες με ΕΟΤ, Υπουργείο Τουρισμού, Περιφέρεια.
5) Αναβάθμιση Ανθρωπίνου Δυναμικού
Ο Τουρισμός είναι οι άνθρωποί του, κατά συνέπεια απαιτείται συνεχή αναβάθμιση του ανθρωπίνου δυναμικού που απασχολείται στις τουριστικές επιχειρήσεις, μέσω προγραμμάτων επιμόρφωσης και Δια Βίου Μάθησης.
6) Τουρισμός και Τοπική Επιχειρηματικότητα
Η ενίσχυση των τουριστικών επιχειρήσεων είναι ένας βασικός στόχος της βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης
Η θετική επίδραση του τουρισμού στις τοπικές οικονομίες οφείλεται και στην ανάπτυξη της τοπικής επιχειρηματικότητας μέσω δράσεων όπως :
α. δημιουργία δικτύου τουριστικών επιχειρήσεων
β. στροφή σε νέα καινοτόμα τουριστικά προϊόντα
γ. υποστήριξη των τοπικών επιχειρήσεων σε θέματα μάρκετινγκ, μάνατζμεντ, φορολογίας
δ. ενθάρρυνση και υποστήριξη προγραμμάτων νεανικής επιχειρηματικότητας
ε. πολιτικές για την εφαρμογή της Κοινοτικής Οικονομίας στον τουρισμό (Κοιν. ΣΕΠ).
7) Δημιουργία διαδημοτικού Τουριστικού Οργανισμού
Προβολής και ανάπτυξης είτε της περιοχής Πόρου – Τροιζηνίας – Μεθάνων ή όλων των περιοχών του Αργοσαρωνικού.

Β. Χρηματοδοτικά εργαλεία υποστήριξης των δράσεων τοπικής αναπτυξιακής στρατηγικής
1) ΣΔΙΤ
2) Προγραμματική περίοδος (2014-2020)
Με δράσεις όπως :
α. βιώσιμη αστική ανάπτυξη
β. ολοκληρωμένες χωρικές επενδύσεις (Ο.Χ.Ε.)
γ. τοπική ανάπτυξη με πρωτοβουλία τοπικών κοινωνιών (Community – Led
Local Development)
3) Ειδικό πρόγραμμα χρηματοδότησης των περιοχών του Αργοσαρωνικού με Δημόσιες και Ιδιωτικές δράσεις από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και την Περιφέρεια
4) Αναπτυξιακός Νόμος
5) Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων
6) Πρόγραμμα Γιούνκερ
Σήμερα ο τουρισμός έχει θετική επίπτωση στην ανάπτυξη των τοπικών οικονομικών, διότι συμβάλει :
– Στην δημιουργία νέων θέσεων εργασίας
– Στην δημιουργία εισοδήματος
– Στην περιφερειακή τοπική ανάπτυξη
– Στην προσέλκυση επενδύσεων
Ο τουρισμός είναι το μεγάλο στοίχημα των επόμενων ετών, είναι το «κλειδί» της εξόδου της χώρας από την κρίση, σε αυτό πρέπει να συμβάλλουν και οι τοπικές οικονομίες, οι τοπικοί θεσμοί, ώστε να αποτελέσουν τον βασικό μοχλό οικονομικής ανάπτυξης και προόδου της ελληνικής οικονομίας και κοινωνίας.

*O Χρήστος Λ. Πάλλης είναι Διδάκτωρ Οικονομικών, π. Πρόεδρος ΕΟΤ, π. Δήμαρχος Μεθάνων.

Ετικέτες

Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *